Test, recenze elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50
Nově jsme získali k otestování od společnosti Lamax nejsilnější novinku roku 2023 v sortimentu elektrokoloběžek a to elektrickou koloběžku Lamax eRacer SC50.
Nejprve se zaměříme na obsah balení a základní parametry udávané výrobcem. Poté zjistíme přednosti a případné nedostatky elektrokoloběžky Lamax eRacer SC50
Obsah balení elektrokoloběžky Lamax eRacer SC50:
- – Samotná elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 v lehce rozloženém stavu
- – Nabíječka
- – Sada klíčů a šroubů
- – Uživatelská příručka (EN, DE, CZ, SK, PL, HU, SLO, HR)
Základní parametry elektrokoloběžky Lamax eRacer SC50 dle výrobce:
- Výrobce: Lamax-electronics (elem6 s.r.o. )
- Výkon: 1000 W
- Kapacita baterie: 60 V / 14,54 Ah (870 Wh)
- Typ baterie: Lithium-iontová
- Maximální oficiální rychlost: 25 km/h
- 4 režimy rychlosti: 6 km/h (režim chůze), 15 km/h, 20 km/h a 25 km/h
- Maximální dojezd: 70 km
- Kola: 10˝ (vzduchem plněné pneumatiky)
- Brzdný systém: Přední bubnová, zadní kotoučová brzda + elektronický brzdný systém
- Hmotnost: 29 kg
- Maximální nosnost: 120 kg
- Rozměry (složená): 127×65×60 cm (délka, šířka, výška)
- Rozměry (rozložená): 127×65×126 cm (délka, šířka, výška)
- Rozměry nášlapu: 62×25 cm (délka, šířka)
Podrobný návod z webu podpory výrobce: https://e-mobility.lamax-electronics.com/userfiles/lamax-eracer-sc50-manual-web-53ee6427.pdf
Test, recenze elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 – realita, přednosti a nedostatky.
Jedním z prvních pozitivních dojmů je snadná montáž elektrokoloběžky po vyjmutí z krabice. Její kompletaci, což zahrnuje nasazení řidítek a zašroubování šesti šroubů zvládnete pod dvě minuty. Následné složení nebo rozložení elektrokoloběžky je pak otázkou několika vteřin.
Lamax eRacer SC50 nabízí velmi kvalitní zpracování s poctivou konstrukcí. Celková hmotnost 29 kg dává dojem robustnosti a pevnosti, ale mějte na paměti, že od roku 2024 bude pravděpodobně nutné platit povinné ručení.
Elektrokoloběžka má podle výrobce nosnost 120 kg, ale během testu si bez problému poradila i s hmotností 135 kg.
Že se jedná o opravdu silný stroj, vybavený 1000W motorem, poznáte na skutečnosti, že se jen tak nezastaví. Síla motoru poskytuje dostatek výkonu pro rychlou a plynulou jízdu jak po rovinách, tak i v kopcovitém terénu.
Koloběžka je vybavena baterií s kapacitou 14 500 mAh a funkcí rekuperace. Reálná doba nabíjení je pod 8 hodin, což odpovídá údajům výrobce. Baterii tedy můžete přes noc pohodlně dobít a být připraveni na další den. Samotná nabíječka s celkovou délkou kabelu téměř 3m je super, její koncová část se šroubovací pojistkou by však mohla být řešena jednodušším způsobem.
Ovládání elektrokoloběžky je snadné a zahrnuje možnost volby ze čtyř různých jízdních režimů: 6 km/h (režim chůze), 15 km/h, 20 km/h a 25 km/h. Na koloběžce jsme však při testu mimo veřejné pozemní komunikace, po úpravě nastavení řídící jednotky, dosáhli rychlosti téměř 60 km/h! Jak upravit toto nastavení vám ukážeme na konci recenze. Myslete však na to, že legislativně je maximální rychlost omezena na 25 km/h, protože elektrokoloběžky s vyšší rychlostí jsou považovány za motorová vozidla a vyžadují řidičské oprávnění, ochrannou přilbu a povinnou výbavu.
Výrobce udává dojezd až 70 km, ale to samozřejmě platí v ideálních podmínkách. Tedy na rovině, s jezdcem o váze do 60 kg, správně nahuštěnými pneumatikami, bez protivětru a s nižší průměrnou rychlostí jízdy. V testu dosáhla elektrokoloběžka dojezdu přibližně 35 km při sportovní jízdě, kopcovitém terénu a s uživatelem o váze téměř 100 kg. Při vypnutí omezovače s občasnou rychlostí téměř 60km/hod počítejte s dojezdem do 20 km. S opatrnějším stylem jízdy s rychlostí do 25km/hod a s jezdcem o hmotnosti 50 kg se dojezd přiblížil k 65 km.
Elektrokoloběžka má skvělé přední i zadní nastavitelné odpružení, což vám zajistí pohodlnou jízdu na různých typech terénu. 10“ vzduchem plněná kola pomáhají překonávat nerovnosti a disponují zvýšenou odolností proti propíchnutí.
Velký barevný LCD displej poskytuje podrobné informace o rychlosti, ujeté vzdálenosti, orientační stav nabití baterie, info o režimu jízdy a nebo zapnutí světel a blinkrů.
Mobilní aplikace se povedla a vy si v ní pohodlně nastavíte maximální rychlost, jízdní režim nebo třeba tempomat. V apce můžete sledovat i historii jízd, nejvyšší dosaženou rychlost, průměrnou rychlost, upravit barevné boční LED osvětlení a nebo jen zkontrolovat stav nabití baterky.
Výbornou funkcí v aplikaci je možnost uzamknutí elektrokoloběžky před zloději, kdy v případě pokusu o odcizení pohybový senzor spustí hlasitý alarm a zablokuje kola.
Páčka plynu reaguje okamžitě. Deaktivovaný zero start vám umožní se s elektrokoloběžkou rozjet až po odrazu a přidání plynu. Můžete ho i upravit v mobilní aplikaci.
Lamax eRacer SC50 je vybaven výkonným předním LED osvětlením, které lze jednoduše naklonit podle potřeby. Praktické je i zadní osvětlení, které se aktivuje spolu s předními světly a zintenzivňuje se při brzdění. Po setmění také někteří jezdci ocení působivé spodní boční LED osvětlení, u kterého můžete pomocí mobilní aplikace upravit barevnost a intenzitu.
Směrová světla, nebo-li blinkry, jsou umístěny pouze v zadní části elektrokoloběžky, a jejich jas může být vnímán jako poměrně malý. Ve dne je jejich viditelnost takřka mizivá, což by mohlo způsobit problémy při jízdě v hustém provozu. Elektrokoloběžka disponuje jak klasickým zvonkem, tak klaksonem. Zvuk klaksonu ale opět není výrazný, a většina uživatelů bude pravděpodobně upřednostňovat klasický zvonek.
ERacer SC50 má velkou nášlapnou desku s kvalitní protiskluzovou úpravou, což je pro pohodlnou jízdu základ.
Široká řidítka zlepšují ovladatelnost při manévrování a stabilní stojánek umožňuje snadné parkování. Přední bubnová a zadní kotoučová brzda reagují velmi dobře a spolehlivě. U obou brzd dochází při brzdění k rekuperaci energie, takže se vám i něco málo vrátí zpět do baterie.
Elektrokoloběžka disponuje krytím IPX5, což znamená, že je chráněna před stříkající vodou. Nicméně, výrobce nedoporučuje používat elektrokoloběžku ani za deště ani na mokru.
Uživatelský návod je jednoduchý a dobře zpracovaný. Obsahuje důležité informace o bezpečnosti a správném používání.
Celkově nabízí Lamax eRacer SC50 výborný poměr cena/výkon, zvláště pokud ji zakoupíte v akci za necelých 25 000 Kč. Za tuto cenu dostanete výkonnou a spolehlivou elektrokoloběžku s užitečnými funkcemi, která je ideální pro městský provoz, ale neztratí se ani v drsnějším terénu. Její plné využití je však omezeno legislativou, což je nutné respektovat. Celkově není Lamax eRacer SC50 v podstatě co zásadního vytknout a my můžeme její nákup rozhodně doporučit.
Na závěr se podíváme na slibovaný návod na odblokování omezovače rychlosti z 25 na 60 km/h.
1) nejprve zapnete koloběžku,
2) stisknete a držíte levou brzdu,
3) zmáčknete 5× rychle hlavní tlačítko Power, až se na displeji zobrazí SP0,
4) poté uvolníte brzdu a maximální rychlost je odemčená.
Stejný způsob opakujte i na zpětné vrácení omezovače rychlosti na 25 km/h.
Pro správnou funkci je nutné provést nový update aplikace i firmware koloběžky (verze 1.39) ,který výrobce aktualizoval od 28.11.2023.
Více informací o elektrokoloběžce Lamax eRacer SC50.
…
Nejdůležitější postřehy z testu elektrokoloběžky Lamax eRacer SC50
- + poměr cena / výkon
- + motor o výkonu 1000 W se jen tak nezastaví
- + kapacita baterie 14 500 mAh vč.rekuperace
- + nosnost 120 kg, v testu zvládala bez problému i 140 kg
- + reálná doba nabíjení do 8 hod, což odpovídá údajům výrobce
- + snadná montáž po vyjmutí z krabice vč. velmi rychlého složení a rozložení elektrokoloběžky
- + přední i zadní nastavitelné odpružení
- + 10“ vzduchem plněná kola, které pomáhají v terénu s překonáváním nerovností. Pláště jsou extra odolné proti píchnutí. Tlak v pneumatikách doporučujeme v rozmezí 2 až 2,5bar dle zvoleného terénu a hmotnosti uživatele.
- + jednoduché ovládání velkého barevného LCD displeje s ukazatelem stavu rychlosti, ujeté vzdálenosti, orientačního stavu nabití baterky, režimu jízdy a nebo zapnutí světel a blinkrů.
- + mobilní aplikace (je však nutné provést update aplikace i firmware koloběžky (verze 1.39))
- + výbornou funkcí v aplikaci je také uzamknutí elektrokoloběžky před zloději
- + automatický tempomat
- + možnost nastavení čtyř jízdních režimu: 6 km/h (režim chůze), 15 km/h, 20 km/h a 25 km/h. Na koloběžce jsme při testování mimo veřejné pozemní komunikace po úpravě nastavení řídící jednotky dosáhly opravdu rychlosti 60 km/h.
- + plynová páčka reaguje okamžitě
- + velká nášlapná deska s kvalitní protiskluzovou úpravou
- + slušné přední LED osvětlení, které lze naklonit dle potřeby a taky praktické zadní osvětlení v případě brzdění. V noci jsou navíc velmi zajímavé i spodní boční ledky, kdy si jejich intenzitu a barevnost nastavíš v mobilní aplikaci.
- + široká řidítka pro velmi dobrou ovladatelnost
- + stabilní stojánek
- + přední bubnová i zadní kotoučová brzda reagují velmi dobře
- +/– velmi kvalitní zpracování s poctivou konstrukcí, které odpovídá i celková hmotnost 29kg. Ta už je opravdu znát a bohužel od roku 2024 čeká provozovatele povinnost platit povinné ručení.
- +/– nabíječka s celkovou délkou kabelu téměř 3m, koncová část se šroubovací pojistkou by však mohla být řešena jednodušším způsobem
- +/– max.rychlost 25 km/hod je limitována legislativou (elektrokoloběžka s konstrukční rychlostí nad 25 km/hod je považována za motorové vozidlo a její řízení vyžaduje řidičské oprávnění, ochrannou přilbu a povinnou výbavu. Nově od roku 2024 by také bylo nutné platit povinné ručení)
- +/– dojezd dle výrobce až 70km, ale opět pouze v ideálním stavu (tedy u jezdce s hmotností do 60kg, na rovině a při nižší rychlosti). Při testování dosahoval dojezd při sportovnější jízdě s občasným přenastavením na testovací rychlost 60km/hod, kopcovitém terénu a hmotnosti uživatele 95 kg cca 35km. U jezdce s hmotností 55 kg s více opatrným stylem jízdy téměř 65km.
- +/– koloběžka obsahuje jak klasický zvonek tak i klakson. Ten však svým zvukem je značně nevýrazný a je leší využívat klasický zvonek.
- +/– elektrokoloběžka má krytí IPX5, dle výrobce však nepoužívejte elektrokoloběžku jak v případě deště, ale také ani na mokru
- – směrové světla tzv.blinkry jsou jen v zadní části elektrokoloběžky. Ve dne je jejich viditelnost horší.
Zajímáte se o hodnocení nejlepších elektrokoloběžek u nás i na zahraničních trzích? Tak to určitě navštivte naše testy elektrokoloběžek, kde najdete přehledně srovnané produkty od těch nejlepších, které nesmí uniknout vaší pozornosti!
Test, recenze elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 – 2023/2024
Šéfredaktor projektu a vedoucí testovacího teamu. S oblibou pomáhá lidem okolo sebe dobrou radou, má rozsáhlý přehled v širokém množství oblastí, produktů a technologií, především v elektronice a nářadí.
Od teamových kolegů vyžaduje preciznost a schopnost vybrat ty nejdůležitější informace. Rád jde příkladem. Je hlavním stratégem v rozvoji české i slovenské verze webu.